Jumaat, 1 Januari 2016

Maksud Pemikiran Komputasional

Pemikiran Komputasional merupakan salah satu program pengajian terkini yang membantu pelajar menyelesaikan masalah dengan cara yang sistematik dan kreatif

Pemikiran Komputasional (English: Computational) bermaksud proses pemikiran bagi menyelesaikan masalah manusia dengan menggunakan konsep asas sains komputer.

Pemikiran Komputasional melibatkan aktiviti seperti Peleraian Masalah (English: Problem Decomposition) dari satu masalah yang besar dan rumit kepada pecahan masalah kecil yang mudah diselesaikan.

Pemikiran Komputasional juga melibatkan aktiviti Abstraksi (English: Abstraction) di mana perkara-perkara yang penting diberi perhatian dan perkara-perkara yang tidak penting diabaikan. Ia memudahkan proses penyelesaian masalah kerana tumpuan diberikan hanya kepada perkara yang diperlukan sahaja.

Antara kemahiran yang diperlukan untuk melaksanakan pemikiran komputasional ialah kemahiran berfikir secara logik (English: Logic) dan kemahiran membina algoritma (English: Algorithm). Di samping itu seseorang yang mempelajari pemikiran komputasional akan turut memupuk daya kreativiti dalam mencari penyelesaian, ketekunan dalam memberi tumpuan penyelesaian serta ketabahan memeriksa dan membetulkan kesilapan dalam penyelesaian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan